Tiedote 11.10.2023
Tietoa taloyhtiön osakeluettelon siirtymisestä huoneistotietojärjestelmään
Arvoisa taloyhtiön osakas
Suomessa ollaan luopumassa paperisista osakehuoneiston osakekirjoista. Sähköinen omistajamerkintä korvaa osakekirjan käytön osakehuoneistojen vaihdannassa ja lainan vakuutena. Tätä varten luotua valtakunnallista sähköistä huoneistotietojärjestelmää ylläpitää Maanmittauslaitos. Huoneistotietojärjestelmään kootaan perustiedot taloyhtiöstä, osakkeista, ja niistä hallittavista osakehuoneistosta. Tulevaisuudessa järjestelmään tullaan lisäksi keräämään tietoa myös mm. taloyhtiön remonteista ja lainoista.
Tulemme siirtämään isännöimiemme taloyhtiöiden osakeluettelot huoneistotietojärjestelmään 31.12.2023 mennessä. Kun siirto on tehty, saat osakkeenomistajana asiasta tiedotteen. Tiedote julkaistaan myös taloyhtiösi nettisivuilla. Tiedotteessa on tarkemmat ohjeet, miten sinun tulee tämän jälkeen toimia, sekä uusista velvollisuuksistasi.
Tärkeimmät muutokset
- Kun taloyhtiö on siirtänyt osakeluettelonsa huoneistotietojärjestelmään, osakkaalla on 10 vuotta aikaa toimittaa paperinen osakekirja hakemuksen kanssa Maanmittauslaitokselle mitätöintiä ja sähköistä omistusmerkintää varten. Jos osakekirja on lainan vakuutena pankissa, voi valtuuttaa pankin hoitamaan asia.
- Huoneisto voidaan 10 vuoden siirtymäaikana myydä paperisella osakekirjalla, mutta uuden omistajan tulee, taloyhtiön siirryttyä huoneistotietojärjestelmään, rekisteröidä omistuksensa Maanmittauslaitoksella 2 kuukauden sisällä kaupasta tai saannosta (ei enää isännöitsijätoimistolla).
Odota siis, että saat tiedotteen taloyhtiön siirtymisestä huoneistotietojärjestelmään, ennen kuin olet yhteydessä Maanmittauslaitokseen tai pankkiin asian suhteen.
Lisätietoa: